Konsten ska vara avsiktslös och oemotståndlig improvisation sade Kylberg.Man måste måla på samma sätt som fåglarna sjunga,För om man inbillar sig att kunna uppleva något sen man var barn,förmodar jag att man är en narr 
med pretentioner? Ja konsten har så många sidor inom måleriet/ med oljefärgerna att hälften vore nog?
 
Från första åren jag kom över oljefärger o fick en papplåda köpt på Beckers av min moder när hon fick barnbidraget,för att komma runt min fars ovilja att ge mamma matpengar av någon anledning? Vid denna tid var mina förväntningar att bara måla utav foton och annat jag hittade.Sedan hade jag ritblocket med när jag gick runt i Pekings hamn sökande efter bra motiv,och där jag sedan bara gör stadsbilder som gick hem.
 
Då tänkte man knappast på vad vi i dag kallar Existentiellt måleri.Som i folkmun betyder "icke föreställande"eller obegripligt konst.Utan man körde med fotografiska bilder som kallas Hårdrealism.Det här kom vi senare att märka med olika kända namn i konsten,där de abstrakta nonfigurativa bilderna otvivelaktigt var/blev 1900,talets mest radikale måleri.det där dök upp i början av det seklet och togs emot med nyfikenhet på de flesta håll.Den jag bäst kom att gilla var blodie-målaren Sandberg med sin Fickmåstavla med gumma i blått....."Kvinna med fiskmåsar"var den rätta titeln på denna märkliga tavla...som ändå var föreställande.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress