Nyansens Älskare

Jag är nyansens älskare
det obestämdas vän.
Men ej mysteriernas.
 
jag har länge känt letargiens kyss.
och hört dess viskningar,
och aftonen har sett mig le...
 
Jo,jag är nog nyansens mästare?
med en rosende mun-
gives dagen dofternas rus.
 
allt som finns på denna jord
och som påminner mig om
rymdens storhet bo i skönheten.
 
är det någonting som jag kan ge
så är det Nyanserna sägs det-
nu,är det himmelska ljuset nära.
 
Inunder stjärnljuset inför nya året.
svarar stjärnrymder vid min sida,
åt allt jag håller så kärt...
 
Harald Forss
 

Måleriets teknik

Oljans teknik och praktik bygger på att utövaren använder en stor mängd olika material,och redskap i skapandet av oljemåleriets bildvärld precis som för 100 år sedan.Här har ingenting förändrats som i den tekniska världen,men förändringar har givetvis lett till vissa förbättringar.Men i stort sett fortsätter målarna använde siina grejor som de alltid gjort sen tiden med Rubens från 1500-talet o Rembrandts 1600,tal..Klassikerna som vi brukar säga.
 
Det är helt logiskt att man vill använda sig av specifika motiv och göra dem efter sitt eget huvud/sin egen syn på hur bilden skall kunna slutföras? En del brukar efter en tid med måleriets bekantskap ändra stilart,och ibland lyckas man komma vidare men ibland går det fel o man hamnar i en återvändsgränd bara.Här tror jag att man gör valet att stanna kvar vid det första man hoppar in i med måleriet? Och där får sitt "eget,sin egna stil"o kan harmonisera färgerna, mot varandra o bästa grunden är att jobba med landskap i ett föreställande syfte..en bra början.
 
Det gäller bara hålla reda på Formen - Färgen - och Kompositionen? För att sedan kunna få den bästa återgivningen och främja måleriets mening o till alla nyfikna människor-dom kommer nämligen alltid att finnas med oss i alla nya tider,men med det gamla och mästarnas kunskap i ryggen är det lättare åstadkomma någonting?

Claude Moné målaren

En av de mera kända Impressionisterna under 1900,talet.Mycket känd för sina bilder av näckrosor som han hämtar från sin egen trädgård.Ett ljuvligt vackert föreställande måleri - som Mone varierar i all oändlighet.Én som var samtida inom Fransk konst var Matisse,men med en svalare märkbar framställning i det föreställande.
 
På den årliga salongen satt en bestämd utvald jury och gav sin framställning av bland annat Claude Moné- mer skrytsamt kan man tala om en Akademisk sådan,det låter om inte annat bättre? År 1830 förkastar juryn en mängd målningar/de refuseras alltså bort/vid denna tid var Mone 26 år gammal.Det var just på såna visningar folket för första gången skulle kunna se 1900,talets främsta impressionister..där även Cezanne och Manet deltog.
Målningen/tavlan gryning som innan visades här blev en av Monés mera kända bilder.Här tog Mone till sig naturens kraft,istället som andra gjorde tar intryck utav ett mer klassiskt mönster.