I en Jugend--dröm.

När jag senast vandrade där ute på Djurgården var det som alltid Thielska galleriet som var målet. Det blir alltid dubbelt intressant åtminstone för mig när jag är i huvudstaden. Dels denna otroligt vackra byggnad längst ute på Djurgården - dels all den fina konst som finns inne i huset av förnämliga mästare. Jag tycker Sven Lidman författaren beskriver det bäst med orden; "Ett rent orientaliskt ställe, som en uppenbarelse där bland Blockhusuddens tallar och trädvillor".Kunde inte sagt det bätte själv.
 
Ni som inte har bil kan alltid ta buss 69,an som stannar utanför galleriet nästan alla dagar.Statyerna räknar in Er och sen är det bara gå runt och njuta av härligheten. Det är majestätiskt och anspråkslöst på samma gång. Jag vet bara ett enda ställe som kan jämföras med Thielska galleriet och det är Prins Eugens Waldemarsudde - enda skillnaden är att Waldemarsudde är en större byggnad och ligger närmre vattnet än Thielska. Man känner till alla rummen fastän tavlorna skiftar hela tiden i vissa lokaler.
 
Det sägs att den siste kända gästen var William Butler som var bjuden av ägaren Ernest Thiel som lät uppföra denna byggnad, en Irländsk författare som just var i Stockholm för att mottaga Nobelpriset i litteratur. Thiel hade råd med så förnäma njutningar -och han har haft många gäster i sitt hus under alla åren där.Thiel köpte vid den här tiden 12 målningar av Norrmannen Edward Munch och som ska finnas på galleriet än i dag?Annars de mer kända målningarna är Rickrad Bergs "Riddaren o jungfrun"samt Munchs porträtt av F Nietzshe i en av salarna.

Skolan & kyrkan.

Nu i advent tänds alla ljusen såväl i kyrkan som i våra skolor landet runt. Nu brottas skolverket åter med frågan om skolan kan samlas i kyrkorummet?Det handlar om att det ogärna får finnas religiösa inslag i samlingen inför julen något som var befängt för bara sådär 10--15 år sedan. Ytterst är det skolans ledare i rektorn som skall kunna hantera den här debatten, eller uppkomna situationen. Så jag har tittat litet på fenomenet juridiskt sett och vad nu skolverket säger om det hela. Frågan väcker onödigt starka känslor är min uppfattning.
 
Så den svenska skolan anses i dag vara "icke-konfessionell"som slås fast i skollagen.Detta innebär ipraktiken att det inte för "förekomma religiösa inslag"av bön eller andra texter som välsignelser och dylikt. Skolverket menar med det här att de stackars elverna ej ska behöva utsättas för sådan påverkan trots att samhället ser ut som det gör.Att elever i grundskolan har skolplikten och därmed är skyldiga vara med på alla undervisningar är mera värt anser skolverket, och även vid högtider som julen och avslutningar i kyrkan ska konfessionella inslag ej förekomma.
 
Så då undrar jag som jobbat i kyrkan flera år, varför skolans elever skall samlas där överhuvudtaget?Och varför i såna fall prästen skall medverka till samlingen? En natinell lagstiftning ställs ju här mot "lokala friska viljor"och lokala föräldrars intresssen i samhället. Föräldrar som vill ha barnen där som det alltid varit - skolans uppdrag att förmedla kunskap flagnar av en smula om man "skjuter bort den kristna tron"på det här makalösa sättet? Inga ungar har mått dåligt av det kristna budskapet, men de kanske är trötta på det när det upprepas om de ej få komma längre? Men det är en annan sak av problematiken, utan kärnan i den här frågan är att det finns ett antal föräldrar som ej vill ha med religionen i skolavslutningar som hålls i DE FINASTE RUM VI HAR nämligen i våra kyrkor. Men de människorna vet ej vad kyrkorummet kan åstadkomma utan röster,och utan orgelmusiken? Att ingen rektor kan komma på att samla eleverna och bara ta bort prästens texter istället - då är ju ändå samlingen i sig på ett riktigt underlag.
Men då kanske de föräldrar som vill ha de religiösa texterna utsatta för en bojkott...så vad skall man göra?
 
Samlingen i kyrkan bör beaktas och skall vara kvar - utan de där konfessionellaq inslagen.
Tänk att man skulle få uppleva det här också i ett allt mer kärlekslöst,brutalt, samhällsliv.