Dikt



Hardy Strid    Spårljus





Här ligger minnen
förankrade i sin tystnad-

de samlade en gång röster
Röster och rop

på att ingen förstod,
ej ville förstå -
i sitt vankelmod.

Men orden i dikten
gav till slut uppmärksamhet?

Utan att vara övertalad så
fanns där stöd för minnen
av denne målare i herr Strid.

Där i sitt djup -
Där i sitt skapande
gav han oss alltid svaren.
I en försvinnande tid.

H.Strid

Målaren Hardy Strid från Halmstad mötte jag på Gerlesborgsskolan i Bohuslän i början av 2000-talet där han då hade kurser i akrylmåleri, så min och andras nyfikenhet om Strids bakgrund gav berättelser om studier av Björn  Rosendahl och dennes skrifter. Annars var Hardys förebilder Dadaisterna som Gösta Adrian-Nilsson(GAN)och André Nemes som då var chef för Valands målarskola. Hardy var tillsamman med Danskarna Jörgen Nasch och Asger Jorn framträdande personer i den Skandinaviska gruppen Bauhaus som senare fick stora problem, dels genom uteslutning.

För Endre Nemes gick han 1947 till 52 på Valand och blev mycket påverkad av lärarens abstrakta måleri - under 60,talet en av de drivande krafterna bakom Drakabygget. Hardy Strids konst präglas av djärvt exprimenterande där fanns inga gränser för honom. Han gjorde även duktiga collage när andan föll på och grafik förstås även installationer.Hållningen i många fall ironisk, formen med collagets uttryck som han använde flitigt även i sina målningar. Som sagt även en flitig utställare här hemma som i Japan - Mexico - USA - Israel - Tyskland - Norge -aktiv som medlem i många muséer naturligtvis samt förekommer i många lexikon genom åren. Så Hardy Strid lämnar så mycket ogjort efter sig - de flesta konstnärer och vänner sörjer hans bortgång men hans gärningar kvarstår.

F.1921 D.2012.

T.Törning

Senast jag läste något där konstnären Tage Törning var närvarande var i "syner & myter"där han hade illustrerat den boken i sina svartvita karga bilder.På 70 och 80,talet bor han i Göteborg i just ett bergigt och dramatiskt landskap så stoff till hans målningar fanns runt omkring den gamla 20,talsvillan. Denne man stod även inför kvalet att måla eller skriva då Törning var en jäkel på båda dessa yttringar. Men till slut måste man välja sida.

Törning utgår alltid från vardagshändelser och vardagens föremål - den här spänningen mellan kropp och myten och mellan det mera påtagliga och tidlösa är återkommande teman i Tages bildvärld. Ja hans bilder i oljefärger fick en påtaglig formupplösande ljus nästan grafisk prägel. Jag har alltid haft litet svårt för Törnings bilder/målningar.

När Håkan Wettre ger ut en bok i svartvitt "konstnärer i arbete"är Törning med och berättar att kontakten med havet har en avgörande betydelse -för till havs upplever han alltings föränderliga dimensioner.

Han hyllar även målare som El Greco och Goya som han anser har tagit konsten till andra dimensioner.Han var en flitig utställare under alla år - där jag själv minns mest på Konsthallen 1963,och 1985. Stockholm 1970 & 1986. På akademin 1977 Moss 1966 och Vasa Konsthall 2008 och så vidare.