Lyssnade jag på i går kväll och det var en bra konsert.Mötte en del personer i salongen innan allt började,bland annat kvinnan Ewa som var med o startade projektet vid Årås Kvarn i början av 90,talet. Jag har haft några utställningar där vid denna tiden - och fick sen reda på att lurken Jens "senare på 2000-talet lät sparka"Ewa och två damer till som ingick i den gruppen.....Eller som Ewa uttryckte det han var en jäkla människa.
 
OK,ur det digra programmet nämner jag de stycken jag gillade bäst under de 2,5 timmar långa programmet.Det var stycke nummer TRE med gitarristen Magnus Gutke med Conserto de Aranjuce av Rodrigo - fint spel på klassisk gitarr o påminde en del av Miles Davis spanska skiva på 60,talet..
 
Sedan kom Polka av C,Lumbye - med en kompakt studs av symfonikerna med starka break,underbart höra alla klämma till så taket nästan lyfte.Otroligt mäktigt att höra en symfoniorkester där allt sitter bara.Elegant bara.
 
Och sist ut var Dvoraks "åttonde symfoni"som han skrev 1889,och där satt vid flygeln Lars Hägglund som spelade briljant detta stycket är stormigt,ja kraftfullt o där Hägglund riktigt hamrar in musiken,jag var tvungen tacka honom efter konserten...tänk att ha såna skickliga pianister i Tranemo skolan inte illa alls tycker jag som lyssnare.
Tänk vilken skillnad det är att få LYSSNA LIVE på musiken,,,det är så det skall vara nämligen.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress