11 juni 2017

Mötet Millroth

Allmänt

En gammal journalist ute i svängen skulle man kunna skriva.
För just i Gamla stan på nya stället Plugged Music satt han
bara,o väntade på att jazzen skulle "flörta igång",så jag fick
ställa några frågor...
 
När började du skriva för OJ?
Åhh herre Gud sa han det var
på regeringsgatan i början av 60,talet.
 
Tycker du att det finns tydliga kopplingar
mellan musiken o konsten?
Ja,i min skalle växlar konst o musik
ständigt - de byter mynt med varandra.
Ett slags Impro.............
 
Vem är största musikern för dig?
Johann Sebastian Bach..kom direkt.
 
Den största konstnären då frågar jag.
Jaa du,,där har jag inget namn,men kan
säga "att ofta är det de mindre konstkillarna"
de lite mer okända i nutidskonsten som är
mest intressanta....faen tänkte jag va bra.
 
Främsta konertminnet då?
Cecil Taylors grupp i Folkets Hus
i Stockholm 1969-när den konserten
var slut satt jag bara där..som i en dimma
med polaren Frippe - det var en flygtur det.
 
Var tror du jazzen är på väg?
Ja i dag tar unga musiker in gamla former.
men som aldrig kan bli desamma.Dessa nya
toner o röster...sticker ändå ut,men mycket
impro har tyvärr stelnat i bara gester..sorry.
 
Sen började det svänga från scenen-
Spotlight tändes o instrumenten glimmade
Jag sa bara Hej då till veteranen Thomas Millroth.
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress