14 augusti 2017

Behov av motiven?

Allmänt

För en tid sedan yttrade jag mig nåra gånger om det här med att hämta inspiration,som nästan blivit ett skällsord för folk utanför denna snäva krets.Fungerar det fortfarande som en utgångspunkt för dagens konstnärer,dagens oljekillar? Att döma av de motiv som tycks dominera gallerierna i städerna o annorstädes,så är det på det gamla goda sättet att naturen är en jungfrulik atmosfär för mina polare..och det är tryggt.
 
Så det har hållit sig sen friluftsmåleriets försvinnande en gång för länge sedan.Mycket litet talar för att målare lever i en utpräglad miljö?Och lilla Sverige är en av världens mest tekniskt. avancerade länder på området,inte dåligt av oss gamla vikingar.Vår nordiska naturmystik torde vara fallet enligt de jag mött senaste åren..det kan stämma?Det kan också bero på expressionismens organiska mystik. för nån slump avvisar jag direkt.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress