31 augusti 2016

Att ställa ut.

Allmänt

Är det vanligaste sättet för bildkonstnärer visa sina alster för en publik.På de mindre ställena är hyran som regel ganska låg,och det brukar vara fjorton/14/dagar man har visningen.På de mer kända gallerierna är hyran högre och dessa brukar köra med lite mer kända namn,för att på det sättet dels visa de är "Etablerade i branchen"dels tala om at de säljer konst med Kvalité som jag skrivit om tidigare på min sida.
 
Dessa dyrare ställen försöker alltid att få dit en kritiker som recenserar utställningen,och ibland sker det här mycket genom att skribenten får en hacka extra om han/hon skriver bra om vernissagen.Sedan har jag under åren märkt att såna gallerier faller undan precis som när en idrottare fuskar med dopning.Har haft svårt sedan min tid i Göteborg - att handskas med just sådana människor, men har kallat det för snobbism låter ju bättre?
 
Dessutom är just den sortens konstmänniskor bara ute efter pengar i alla lägen,och har ytterst litet över för att värna om själva konstnären.Jag har haft otaliga konflikter med just såna gubbar för de kvinnor som finns i gemet är betydligt bättre sinnade,ja precis som kvinnor uppträder i trafiken ute på stan..och i andra sociala sammanhang.Är man sedan villig att passa utställningen själv - då blir summan ännu bättre för konstnären.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress