28 februari 2015

Fri kyrka-

Allmänt

Går ihop med det Fria arbete Diakonin ger - fastän den ej är lika bestjälad som för några årtionden sedan.Efter min tvååriga vistelse på Ersta hemmet utanför Stockholm,även kallat för Ersta Samarithem jobbade jag senare i Göteborg.Diakoni som är ett Grekiskt ord och lär betyda Tjänst med socialt ansvar gav mig under en del år intressanta möten där jag tror jag uträttade vad Biskjop Gertz önskade i församlingen?
 
För av de samtal vi hade i hans hem i Örgryte framgick hans frågor betydligt mer om min vegetariska mathållning där han uttryckte sig oförstående och illa några gånger,som även omöjliggör den bikt vi talat om ganska länge.nåt jag faktiskt efter dessa möten ansåg helt onödiga förresten.Man undrade var den "medmänskliga omsorgen fanns"i biskpens fall? Han,ledaren den högste profilen inom kyrkan missade detta så väsentliga.Helt ofattbart för mig?
 
Men diakonin som jag lämnar för konsten och mer frihet är ändå något vi måste ha i samhället,och jag hoppas att dess arbeten kan komma att uppskattas framåt i vår egen tid?Ty omsorgen som bygger på fenomenet Kristi Kärlek
löser kyrkans gärningar - kyrkans frivilliga krafter att "Hjälpa medmänniskor i svåra livsöden".Närvaron måste finnas.
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress