27 september 2012

Fem pasteller.

Allmänt

 En av besökarna på de auktioner som varit senaste tiden - ringer upp mig och undrar om det
finns intresse för litet konst? Javisst sa jag "vad har du att erbjuda?" Han nämner några namn
och erbjöd sig komma förbi någon dag om jag var hemma. Jag berättade vad för konstnärer som
kunde vara intressanta - sagt och gjort tre dygn senare har jag mannen på min dörr.
 
Han skred snabbt till verket och tog ut den ena tavlan efter den andra under tiden han snackade
om hur bra grejor det nu var. Ja ja, det är nog bra sade jag men jag är bara intresserad av dessa
fem pasteller av konstnären Svän Grandin-
 
Säljaren; men ska du ej ha fler?
HE. Neej jag köper bara sånt jag tycker om-
Säljaren; Men va sjutton jag har ju en här av Fallberg.
HE.Ja men den ska jag inte ha........
Säljaren; Du var hård i affärer du.....
HE. Det vet jag inte...men säg mig "åker du runt & säljer det du ropar in på auktionerna"
Säljaren: Jaa det händer förstås..................
HE; Okey men jag tar bara dessa fem då av Grandin..
 
Varpå han snabbt stack vidare mot Jönköping i sin Volvo.
Detta var en sån där man som försökte göra litet slantar
på att ragga upp folk på auktioner - och sedan lägga på
det dubbla på utropspriserna......Inte särskilt lönsamt.Men
jag vet jag kan tjäna bättre på tavlorna, om man har kontakter.
Så "Bondfångeriet är ej helt ute mina vänner"? 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress