30 december 2010

Februari

Allmänt

Inge Schiöler

 

Denna månad ägnade jag åt en av mina favoriter målaren Inge Schiöler.Sedan jag först fick se en utställning i Göteborg av honom i början av sextio-talet har jag älskat hans måleri. Han är en expressionist av klass, och hans måleri har sedan dom hittade en hel del dukar i en gammal utdragssoffa hos modern varit välkända. Schiöler hade sagt till modern att ej visa dem för någon eftersom dom ej var riktigt färdiga. Dock efter hans död gjorde modern en god gärning när hon visar orginalen för konstfolket i staden Göteborg, det blir även flera böcker om Inge Schiöler åren där efter och Schiöler kom sedan att framstå som en av landet främsta landskapsmålare.
Jag berättade sedan litet om mitt eget måleri under februari månad.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress