13 september 2018

En annan

Allmänt

En annan målare som drabbade mej litet senare var Åke Göranson som var samtida med Schiöler där de båda gått på skolan Valand i Göteborg. Jag sprang på alla tänkbara vernissager i Stockholm o Köpenhamn samt i min hemstad Peking - där jag visste och hade sett att just Åke Göransons måleri visades en tid.
 
Sedan var Göranson mera underfyndig,mera tekniskt framme med sina alster som i media fick såna framgångar när de funnit ett 60,tal ej uppspända oljemålningar i hans mors utdragssoffa i köket i Landala. Jaa allt det där var som en dröm för mitt inre,och läste allt jag kom över om den drabbade sjuka konstnären i Götet. Längre tillbaka i bloggen kan ni läsa mer om denne geniale målare,och hela hans öde i konsten och i sitt korta liv på jorden.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress