Att vara lekman kräver i första hand att vara det där vittnet i frontlinjen bibeln talar om.För där ute i frontlinjen mot övriga världen - är det andra uppgifter som ska skötas.Att va kreativ o lyssnande på den plats du har och i det pulserande vardagslivet som kräver detta av var och en av oss människor,och där behöver man inte tala om Guds folk för det skrämmer bort så många som "söker sig ett bättre liv".
 
Det räcker med att man är där och tillsammans med andra söker samma väg - för där ute tillbringar lekfolket som stå mellan kristen tro och andra viktiga värderingar.Och där ute i denna frontlinje står inga präster du kan vända dig till om du känner dig osäker,fastän de många stötarna du får skyddas i regel utav av just dessa lekmän.Dessa får inte sällan klä skott för prästernas felsteg...som ännu ej satt sig in i kyrkans viktigaste frågor?Som exempelvis kyrkans hållning/arbete till världen i övrigt detta är mycket avgörande tycker jag.....Jag tog till mig denna sändning
de år jag jobbade i Skara under biskop H,Brattgård och detta var en läxa för mitt liv,jag är tacksam.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress