19 september 2017

Stig i kiosken.

Allmänt

Stängde sin kiosk efter 63 års tid i Tvärred - tre mil från mitt Ängliden...i söndags var sista gången Eriksson satt där i sin lilla lucka.Tyvärr kunde jag ej komma förbi och säga ADJÖ av denne fine gamle man som varit en hjälp för oss som bor i glesbygden fortfarande...jag var på konstutställning i Göteborg hela söndagen.
 
Och att hans tid föll på kommunens jäkla regler var bara sorgligt.För i somras valde kommunen att ej förlänga den blinde Erikssons dispens från att inneha legalt kassaregister.Ett beslut som tvingade Eriksson slå igen butiken efter sex decennium i mina trakter, han Stig tillhörde nämligen våra inventarier på gott och ont.I samband med beslutet drog kommunen för säkerhets skull in hans försäljning av billig tobak till gubbarna i byn...där drogs sista spiken.
 
Stig blev ledsen och grät en skvätt och menade att det är jäkligt NÄR man inte själv får sätta punkt?
Jag får istället glädja mej åt sa han - att så många ungdomar gjort mig sällskap där i över 40 långa år.
Detta nöjet försvinner nu...när jag ej har Kiosken kvar utan kommer bli sittandes hemma i kåken avslutar Stig.
Nu tillhör han "motvilligt"att bli pensionär även fysiskt..för på papper blev han det icke.......Lycka till Stig.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress