18 september 2017

Berättelsen..

Allmänt

Medborgarhuset byggdes 1940 precis när kriget hade börjat.Det blev en stor fyrkantig byggnad,,en kloss mitt på Söders höjder i mitt Stockholm.Men ingav mig ett ljust ögonblick med bra löften om en bra läroanstalt?Den låg bara fem minuters väg från huset där jag då bodde.............
 
I detta fyrkantiga fula hus inrymdes ett offentligt bad,ett bibliotek med mängder av böcker,och i ena änden en barnavdelning - i den andra en vuxenavdelning där jag ej fick vara alls.Jag tillhörde barnavdelningen som vuxna skyndade att tala om för mig.Viktigaste boken var...Brehm om djurens Liv.
 
Jag stack ofta in på biblioteket o jag lånade böcker om prosa/poesi och det var nog här mitt intresse tog fart inom det litterära?Men helt utan bekymmer var det inte,det hände att de stränga biblioanställda avrådde mig att låna en del böcker?Så här kunde det ofta låta:
 
Vem ska ha den här boken?
Jag själv..
Ånej,ljuug inte pojke.
Jo,jag själv.
 
Då kan du hälsa din pappa att han får komma hit och låna boken själv.
Och än värre blev det senare när jag försökte ta mig in på vuxenavdelningen.
Boken hade titeln Öken Brinner en våldsam skildring på den här tiden tyckte
diktaren Thomas Tranströmer........
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress