9 oktober 2017

Sista vernissagen

Allmänt

Som jag besökte den 8,e jabuari 2006 "tecknat o lite Etsat"var en bra visning på museet i Borås.Men landskapen var verkligen mörka,fasansfulla i sin skräckinjagade form.Jag tycker att landskap ska vara tilldragande så man riktigt kan omfamna dem med sina armar,,men så kände jag inte på Runes visning det året.Ofta var det minnen som flytt,människor o andra djur han mött i sitt långa liv....med långa siluetter.
 
Sällan har jag skådat grafikens möjligheter som här vid denna hans sista helfigur utställning.Så förbannat frikostigt och sånt sätt att exponera sina bilder så Rune var en mästare i gebitet inget snack om den saken.Nu är det sju år sedan han lämnade oss...ensamna med dessa bilder,denna fina konst,detta ytterligt fina hantverk.Jag vill tacka Borås konstledning att vi fick SE ALLT detta i stora ljusa lokaler som anstår ett bra muséum över bygdens tidlöse son i Rune Claesson från lilla stan Ulricehamn vid den vackra sjön Åsunden.Tider som ej kommer tillbaka mer.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress