Jag har så mycket texter och klipp från diverse tidskrifter,så källan att ösa ur är nästan obegränsad.I dag när jag bläddrar i visa lådor fann jag några dikter av mäster Ferlin,en av de diktare jag först kom i kontakt med.Bohemen från Klarakvarteren i huvudstaden Stockholm o där han fanns en tid innan han bosatte sig på landsbygden.
 
En del saker är tonsatta av Lillebror Söderlind men eftersom jag ännu ej kommit på hur jag sätter in det här så väntar jag och bjuder på det längre fram i sommar.På de tonsatta delarna kommer man längre fram i Ferlins diktning tycker jag,det blir mera mäktigt o fylligt med musiken till hans ordlekar.Här några inför en ny Dag..
 
Inte ens en grå liten fågel
som sjunger på grönan kvist,
det finns på den andra sidan-
och det tycker jag nog blir trist.
 
Inte ens en grå liten fågel
och aldrig en björk som står vit-
Men,den vackraste dagen som sommaren ger
har det hänt att jag längtar dit....
 
N,ferlin.
 
Här en han skrev när han gick på gatan i Gamla Stan-på luffarstråt.
 
Nu går jag här alltså o svälter
jag går här o tittar ner,
Jag går här i gränden o svälter
och tänker på nattkvarter.
 
Det regnade visst ett par timmar
I morse,det är litet slam
I rännstenens smala o rutiga,
ramsa av makadam...
 
Ferlin
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress