30 maj 2017

Ett Liv.

Allmänt

I sex avsnitt har jag åter tittat på som jag fann på nätet,där det finns otroligt mycket av kultur som jag bara missat av någon svag anledning? Jag hade visserligen läst boken..men på nåt sätt är det mer spännande se det inspelat det blir en närhet som ej finns när man läser om det. Sen vet jag att den bästa berättelsen finns i böckerna och kommer väl alltid att vara över tid - här gällde det Strindbergs landsflykt 1883.
 
Författaren var en oblyg o orädd person men var sårbar för kritik.Efter det han mottagit hård kritik för mycket av det som han fick ut på Bonniers,valde han gå i landsflykt o försöka utomlands.han var nygift med Siri von Essen och det blev ett kuskande runt på tillfälliga platser med familjen.Det börjar så bra o han var betagen i Siri,men allt eftersom flyttandet fortsätter o ekonomin blir dålig övergår förhålladet i ett inferno.Men under allt detta orkar han ändå skriva en rad klassiska pjäser,och romaner och rollen som Strindberg görs bra av Tommy Berggren.Dock del sex var jobbig då hade allt övergått i kaos och en del våld mot Siri,men miljöerna var härliga att skåda.
 
1889 kom han hem igen till sitt Stockholm och blev då bättre mottagen bland annat för romanen Röda Rummet som sparkar igång honom mot nya framgångar,och Bonniers fanns där bakom som en ryggrad med ersättningar och rådande förskott,,o precis som det ska vara när det gäller såna gossar som Strindberg..Tänk att få se detta bara genom några knapptryck på datorn..tekniken har ändå sina sanningar,och här är mediet oslagbart.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress