28 maj 2017

Atmosfären 1

Allmänt

Skillnaden mellan atmosfären i Göteborg och här ute på landet är verkligen så stor.Den är bannemig lika tydlig som dialekten vi talar,där ännu många kan känna igen mitt Östgötska tungomål de hör direkt var jag hör hemma.Man märker den redan efter man bara bytt nåra ord. Men Göteborgarna de äldre är kända för sin humor,rättframhet och så det där Kålle o Adasnacket som bara det är jäkligt roligt..
 
De är inga snobbar heller men sen finns det knölar,alkoholiserade typer i blåa brallor o en smutsig keps.Jag vet jag bodde i stan i 22 år..och fem år vid Järntorget.Men en sak jag fick lära i den staden var att du ska inte tro du är någonting..för många jag mötte där i vardagsidyllen tycker att kultur o att kladda färg på masonitbitar är snobberi,ett oförskämt sätt att försöka hålla sig undan de värsta bördorna - att därmed vara typ obekväma parasiter?
 
Men sanningen är den,detta vräker de ur sig då de tagit några kalla öl på Puben.För jag kan räkna dem på ena handens fingrar de som sagt sånt och varit spik nyktra? Men jag brukar bara säga hej och dunsta allting blir så tråkigt - såna samtal(det är mest avundssjuka påhopp)leder ju ingenstans och allt blir destruktivt bara.Men staden har en tjusning fastän jag alltjämt föredrar Stockholm för snabba besök om helger eller en veckas tid.
 
Men boendet är för alltid förankrat i arbetarstaden Göteborg. Mina sex år i huvudstan var för pluggen,men vill ha Stockholm som en bekväm svensk turist bara--gå omkring på restauranger,och konstställen...och nu sitta på alla tusende uteserveringar med en god kaffeslurk...som sker från o med nu på fredagen.Så allt har sin tid så är det.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress