29 juni 2017

Snobb Lexikon.3

Allmänt

Slutligen har vi då de där lite märkvärdigare böckerna som jag köpte i tre delar 2006 då jag precis hade köpt min konstaffär i Borås stad.De går under benämningen "Svenskt Konstnärsgalleri del 1-2 och 3"Och varje del är på inte mindre än 855 sidor,där upplägget är att varje konstnär/målare har ett proffsigare upplägg.Så 855 sidor gånger tre blir väldigt mäktigt måste jag tillstå,men jäkligt bra gjort å andra sidan.en gedigen utgivning............
 
Till vänster när man öppnar lexikonet presenteras konstnären med en stor bild.Utbildning utställningar o var målaren är representerad.Sedan ett kapitel om målarens stil o teknik o om denne bytt stilart det senaste åren innan utgivningen,en riktigt god genomsyn av vad målaren sysslat med i sin verksamhet.Det var så jag hittade min lärare Albert Sjöström impressionisten från hemstaden Norrköping....Visserligen hade jag funnit honom i de andra böckerna,men där var ju presentationen litet mindre i omfång o så är dessa böckerna oftast slut i hyllorna.Det var även här jag fick de första förslagen om undermålningar o övermålningar som jag använt med framgång.Såvisst är det så,att för mera pengar får vi bättre grejor även inom litteraturen....så jag ändrar snobbism till mäktig upplysning fastän det inte denna gången rimmar särskilt bra - men mina möten med de bättre ställda har sina orsaker?
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress