16 juni 2017

Samarbetet.2

Allmänt

Någonting som var mycket välkommet var när Stockholms stad o Oslo stads engagemang i ett samarbete med att visa Munchs målningar o byggt vidare på att hjälpa varandra i en fortsättning.Så Munchmuséet lånar då ut konst av sin nationalidol till oss - det har gjort att vi svenskar kunnat följa honom genom åren efter hans död på ett bra sätt.
 
Jag vet inte men tror ändå att det är ett fåtal av nu levande människor över 50 år fyllda,som inte förstår eller vet vem Edward Munch är,och vad hans bildvärld kom att dominera halva 1900,talet.Med hans ogenerade blottläggande av människans sårbara inre som i berömda Skriet (en av de dyraste tavlorna)och Madonna som är en realistisk målning,även tavlan Flickorna på bron från 1927 som jag alltid har haft i mitt huvud.
 
Jaa även tavlan Pubertet är en kanon..med den tunna flickan sittandes på sängen,och den stora svarta skuggan vilande på väggen bakom som är större än flickan själv,så späd,så öm..så vacker.Vilket lysande måleri mina vänner en fröjd att titta på med all den kraft han använder med sitt matrial jag har skådat samtliga live o är tacksam att fått vara samtida med honom. Född 1863 D,1944.-Målare,Grafiker en av de mest kända i vår värld.
 
Ställer ut sista gången i vårt land 1941 på Konstakademin Stockholm.
 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress