15 juni 2017

Några tankar 2

Allmänt

Men allra värst var det i Europa förstås,men under åren efter kriget 1950 till 1980 kom de flesta impulserna från Paris o New York.Men det har sannolikt skett även på andra håll och tydligare?Vi i vårt lilla land har hållits på avstånd som i de flesta fall sägs det.Vi är och förblir den ständiga mottagaren eller hur?
 
Och mycket som görs nu in på 2000-talet hamnar utanför medias o etablissemangets fokus,och ingen kan veta vad som rör sig bakom dessa icke namngivna och icke sedda ? Mina tidiga målare som jag kom att gilla,och följa i litteraturen och lexikon,tunga som bibeln från 60,talet var ju som jag sagt Léger, Van Gogh..och Zorn svensken.
 
Så mitt under 60 och 70,talets futurism så förändrades perspektivet helt då han Warhol o Oldenburg härjade i USAs mecca som stora underhållare.De båda bröt ny mark med stor hjälp av just den elit jag berättade om innan,fastän allt där hände i USA.Okey jag försöker förstå koncepten o vilken betydelse de ändå fått i konsten.?
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress