Blev under sitt korta liv(66 år)där i Jämtland ändå en bra diktare,fastän jag saknar den där svikten o tyngden man kan finna hos andra författare/diktare.Främst lyckades hon med dikten och prosan tycker jag,när jag nu hämtar litet mera från den senaste boken samlade dikter som kom 1977.
 
Även dramatiken behärskade Malmsten och gjorde det med humor o finess.Hon tog även upp de "stora frågorna"i våra liv som hon drev med lätthet och personliga samtal/tilltal.B,Malmsten fick många priser för sitt skrivande och fick stipendier senast från Di Nios Pris från A,Bonniers förlag i Stockholm.Speciellt gillar jag hennes fristående dikter som exempelvis den här:
 
Bjud hit dina vänner
främmandet är fritt-
Främlingar gör närvaron
 
Så närvarande även 
 främmande väninnor.
som bara talar om vikten
av att hålla sig i form...
 
Sen kom titelsjukan
men själv författade jag-
utan att veta vilket pris
det skulle kunna leda till?
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress