Går vi utanför våra gränser hittade jag fransmannen H,Rousseau som påminner i namn om en annan fransos.Han var en skicklig drabant att leka fram barnsliga bilder,och han var lika skicklig som vår egen fader?Men om jag fick välja fritt mellan en tavla av Linnqvist och Rousseau så tog jag direkt Svenskens...
 
Linnqvists produktion under första halvan av 1900,talet var omfattande.Ofta lät folk kalla honom som en färgdiktare en lyriker eller just en sagoberättare i färger.Han lämnade i vrede konstakademin i ren protest,o han hade modet att göra det som ingen annan.Friheten i jobbet satte han väldigt högt,och det vittnar om att han tog allvarligt på sitt måleri,vilket ej alla gjorde vid den här tiden i ett växande Sverige efter all fattigdom o all utvandring.
 
Hans glädje i tavlorna växte sig allt starkare och Linnqvist fick ställa ut på allt bättre gallerier.De gamla motiven från ett svunnet Stockholm är tycker jag än i dag gudomliga små mästerverk till höga priser.Och var yttrade han själv ofta höjdpunkter i produktionen,och varvas med allt han har runt omkring sig i Stockholm.Exempelvis alla målningar från Gamla stan där en Bellman dragit omkring i de gamla husen - en tid jag missade förstås.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress