30 november 2016

Mästaren Linnqvist.1

Allmänt

En målare jag beundrat sen tonåren är ju han farbroder Hilding Linnqvist.De flesta av hans tavlor har jag tyvärr fått se på muséerna,som jag berättade en del om under gårdagen.Och det är inget fel i det de flesta av oss människor får stå ut med detta,men vad jag menar är att man önskar(observera önskar)få se dem privat hemma hos någon konstmänniska.? I andra fall har jag lyckats bra med att se investmålningar hemma hos folk.
 
Nåja,denne Linnqvist är en portalfigur i svensk konst o var stilmässigt en naivist.Som är en konst som strävar efter rent barnsliga motiv/uttryck utan hänsyn till perspektiv o proportioner,borta är plötsligt alla regler som finns i andra Ismer.Det vill säga komposition - rumsbildning o anatomin.Men denna stilen kan vara rik ändå..på detaljer och så målade Linnqvist i stort sett hela livet.Stänk av allmogekonst finns ibland,men inget är exakt återgivet.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress