31 juli 2016

De friska...2

Allmänt

Nya konstnärerna som under 1900-talet prövade sina vingar var killar som Nils von Dardel den första jag fick se där i Norrköping.Samt Eric Grate som egentligen var skulptör,och Halmstadsgrabbar som bröderna Erik o Axel Olsson o några till som gav sin själ till denna ism inom modernt måleri.Så surrealismen fungerar som en slags censur.
 
Om Freud hade jag läst att han hade visat att förnuftet(överjaget)fungerade som en slags censur..för det undermedvetna,så surrealismen var(och är)snarare ett förhållningssätt än en estetik menade han.Men med en brutal fantasi i tunna härliga färgsammansättningar ställda mot varandra.Ibland blir det jävulskt fult det erkännes.
 
Ni kan själv bedöma måleriets hållning till ett eget medvetande,ett eget sätt att se på tavlorna jag satt ut här?Jag kallade första gången jag tittade på den här konsten för "dekorationer"och lade till avancerade dekorationer,men det fick jag mycket skit för av diverse handlare,och annat löst o duktigt folk i Göteborg...
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress