31 augusti 2016

Allegro

Allmänt

Jag spelar Haydn efter en svart dag
Och känner en enkel värme i händerna.
 
Tangenterna vill,Milda hammare slår.
Klangen är grön,livlig o stilla.
 
Klangen säger att friheten finns
och att någon inte ger kejsaren skatt-
 
Jag kör ner händerna i mina Haydn-fickor
och härmar en som ser lugnt på världen.
 
Jag jag hissar sen Haydn-flaggan det betyder
Vi ger oss inte,men vill ha fred.
 
Musiken är ett glashus på sluttningen,
där stenarna flyger,och stenar rullar.
 
T,Tranströmer
 
 
Frukost.
 
Kom morgon med stilla arom
av grapefruktens beska gryning,
Kom Sol och slicka honung ur mitt té
 
Bred mejeriets kärnade smör på ditt bröd.
Känn den unga kons oskyldiga glädje över osten,
med löpet från hennes första kalv.
 
Kom Sol - så ska du få en apelsin.
 
Anna Rydstedt 1928 - 1994
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress