31 december 2014

Ej registrerad

Allmänt

En så kallad Momsregristrerad konstnär(det finns såna)som säljer sin tavla genom ett Galleri,och som tar 7000 kr..
för orginalet och där galleristen tar 40% i provision - det vill säga 2,800 kr.får ej så mycket över till sist men det räcker till resan,och andra kostnader kanske?Galleristen ska där redovisa för 275 kronor om allt är rätt?
 
Så jag tycker/anser att bildmakaren skall hålla sig till Hyran för galleriet - och sen ta resten själv på det som säljes dessa 14 dagar och plocka ner i den smala plånboken..Eller kanske  betala med kort på mitt gironummer, men helst vill jag ännu "ha pengarna kontant i lädret"då jag tillhör det gamla gardet. Den där direkta känslan av att fysiskt stoppa ner sedlarna själv i den nya plånboken av skinn...det är ganska väsentligt anser jag personligen.
 
En del tycker inte jag hänger med i tiden genom detta gammalmodiga sätt men jag är av annan kaliber,och vi äro alla olika precis som i politiken,musiken,vad vi har för bilmärken och ej minst vilka kläder vi köper.Nåja,en annan sak jag glömde säga är att en konstaffär/galleri som säljer konst över disk - ska ta ut minst 30% på köpsumman oavsett om det är ett bolag eller inte..på så sätt följer handlaren(nasaren)de gängse spelreglerna för handel.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress