30 augusti 2014

Vilks bravader.

Allmänt

I går på ett vauhus kom en kille fram o undrade om jag haft nån utställning? Jag berättade om de tre jag haft detta året och att jag nu skall ha nästa i Sävsjö kommun - som bjudit in till en samlingsrunda.När han fått dessa uppgifter frågade han vad jag tyckte om målaren Vilks i allmänhet. Jag berättade att han var född samma år som mig själv samt att det var en kille som rört om på den svenska scenen,med sina rondell-hundar,sina Muhammed-
teckningar och att han gått några år på Ackis i Stockholm.
 
Att han Vilks målade på 70,talet men slutade då han ansåg sig medelmåttig -och att det ej gav honom tillräckligt
utan har sen varit på Skulpturer - debatter, skrivit böcker och träffat Ernst Billgren som bland annat köpte hans Om
falos för 10.000 kronor som andra kallade "BetongKlumpen".och herr Vilks har pluggat på akademin precis som kollegan Billgren - så de har säkert kul tillsammans?Bra att man ibland träffar människor som är intresserade av just måleriet -och det som möjligen sker runt omkring här på landet.Ibland utgör det en väckarklocka att återgå till det ensamma arbetet vid ett stafflimålandet speciellt om man dagarna innan kört fast helt?
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress