30 september 2013

Rebell i alla fall..

Allmänt

Kerstin Thorvall minns ni väl ni som är litet äldre än de som fyllt 35 år? En kvinna med huvudet på skaft och ganska
uppkäftig ute på marknaderna.Hon var visserligen mest känd för sitt författande i böcker som Boken till Dig 59 - och vart ska du gå från 1969. Men hon hade flera strängar på sin lyra och en av dessa var att hon var "en tecknerska av rang" - för i boken Uppror i skärt & svart illustrerar hon boken med många teckningar,figurer på kvinnor.
 
Men året 1976 kom den "Fräckaste av den alla" i det mest förbjudna och är säkert en av de fräckaste som givits ut åtminstone om man ska tro Sven Stolpe som sågade boken direkt med att förfasa sig över ordvalet,och anstrykning
till sex hela tiden. Boken handlar om en medelålders kåt kvinnas berättelse om sina erövringar på köttmarknaden.
Men först var den rebelliskt läcker ansåg en sån som herr Lundell - som hade givit ut boken Jack vid samma tid.Då den gavs ut i pocket köpte jag ett exemplar och för all del - den var ganska rolig om man ser åt det hållet. Och  det fräcka är inte mycket komma med i dag ett kvarts sekel senare.
 
Men som modetecknerska och konstnär ser jag henne bäst, denna fula kristna dåligt klädda kvinna. Hon borde ha ägnat sig betydligt mer åt detta gebit än mycket annat hon gav sid tid till under alla år?Hon jobbade ett tag åt en stor Fransk tidning med modeteckningar som publicerades hela tiden. Jag minns i Tvgrejer och Radiointervjuer med henne att jag var förbannad på hennes inställning till så mycket mellan könen.Kerstin Thorwall gick det bra för kan man säga - och det är inte så vanligt att kvinnor det täcka könet står upp så otroligt i debatter mot manssamhället.
Efter hennes bortgång 2010 kom det ut böcker och teckningar varav jag funnit en Tuchteckning jag gillar mycket.
Hon blev 75 år gammal denna kvinnosaks,kvinna.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress