31 oktober 2013

Futurism Konstterm.

Allmänt

Vad står då Futurismen för?Jo en stil, ett bild av det Moderna Samhällets med "Maskiner och dylikt".Jag minns när jag första gången på Moderna fick se bilden Kappkörning av G,Balla och jag tyckte aldrig om det och har fortfarande svårt att ta till mig denna nakna bildvärld..fastän jag försöker hela tiden.Det var en massa böjda linjer i svart över hela ytan som var mycket stor.Som då skulle föreställa en massa bilar som kör i kapp med varandra.
 
Han G,Balla var en ledande Fururist från Italien vid den här tiden, med andra ord en ansedd målare/konstnär.Svårt kunna gestalta en kappkörning när allt ändå står stilla kan man tycka - men dekorativt ger det ändå på något sätt en bild även menar jag även OM ÖRFILEN mot begreppet Futurist sitter kvar i väggarna och våra sinnen?Hur den allmänna smaken är året 2014 om den här stilen vet jag inte riktigt, men tror den är mycket liten?Men en sak vet jag och det är att diktator Mussolini redan på 20,talet var tokig i denna konst, nästan lika tokig som han var i kvinnorna som han frotterade sig med fram till det han mötte döden upphängd av Partisaner med älkarinnan på ett järnstaket i staden av jublande folkmassor som avskydde patrasket som gick samman med Hitler.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress