Den sista kandidaten att få DNs kulturpris var den underskattade diktaren Göran Sonnevi.Jag tycker han tillhör våra främsta poeter och rankar honom bland de 30 mest lästa i alla händelser. Jag har haft honom här på bloggen men jag kan medge jag inte tar honom i första hand, man får ha sina egna små favoriter även i lyriken?
 
Han gav senast ut en bok utan namn på 800 sidor och detta känns som ett stort farväl? Men på frågan om det är så svarar Sonnevi med ett "jag vet inte"?Men boken innehåller hela 50 år av vårt land i diktens hägn,och det har tagit många år att skriva ner allting medger han. Inte minst av det skälet han skriver allt för hand som förr i tiden.
 
Men diktaren är född i Lund. Uppvuxen i Halmstad 10 mil från mitt ställe på Sydsvenska höglandet.Älskar Belcekvartettens tolkningar av Beethoven. Tycker illa om klassamhället och den nya tiden. Men han fortsätter skriva varje dag Guden ger honom och han håller i pennan många timmar och skriver ner fragment.Jag tycker särkilt mycket om Sonnevis inställning till all konst - detta är säger han "En kärleksrelation som bara kan finnas i fullständig frihet och frivillighet".
 
Priset var 50.000 kronor samt en skulptur av Ewa Lange.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress