Sista gången jag hade kontakt med Rune var förra året utanför ICA där han kom vandrande med sin fru och tyckte jag parkerat min bil fel - den stod med ena framhjulet på trottoaren. Så där kan du inte parkera då får du böter an-
märkte Rune. Sen växlade vi några ord innan han bara försvann in mot staden.
 
Claesson som jag inget visste om innan jag slog mig ner utanför Dalstorp var en fin grafiker,målare och tecknare och hade alltid utställningar någonstans den senaste jag besökte var på Ulricehamns museum. Han skrev en del i tidningarna om "amatörer som får stort utrymme"i media vilket han ansåg felaktigt. Och att dessa tog upp folks intresse för god konst som han uttryckte det. Men där svarade jag genom att ifrågasätta hans kritik,och det blev en dialog till slut med ljuva tongångar. Han hade bland annat studerat på Valand i Göteborg.
 
Claessom stod i sin bildvärld för en osminkad,ofta burlesk realism med fin känslighet. Många tycker det är mörka bilder/motiv på människor och döende landskap men skickligt gjorda naturligtvis. För varje landskap berättar något om vår tillvaro,om vår historia och den mörka tiden framför oss. Många grafiska blad är skräckinjagande tycker jag och det är svårt förstå att "folk vill hänga så dystra saker på sina väggar"?Men Claesson sökte alltid det dynamiska i sina motiv och teckningar och det blir effektivt i svärtan och skuggspelet i bilderna.Och det var landskapet som be-
tydde så mycket som källa i mitt arbete förkunnade han ofta i debatterna om konsten som ett arbete.I etsningen här ovan kallar han bilden "Landskapshuvud som är en dyster historia"men tekniskt utförd.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress