Med akvarell av Lars Norrman



Ibland händer det man går på en sommar,auktion och i veckan hittade jag denna lilla akvarell av Stockholmaren Norrman. Han var visserligen född i Helsingborg, men kom sedan i hela sitt liv vara bosatt och verksam i Stockholm. Jag minns han var i ropet åren 1940 till  1970,talet. En produktiv herre som bodde på Grönland och speciellt ofta reste till Afrika som han älskade.

Norrman målade figurer, stilleben och många är de gatubilder han producerade från Paris och som såldes bra här hemma. Norrman var en utomordentligt skicklig tecknare och som passade hans något rastlösa hållning. Hade genom min butik en kontakt med en samlare av Norrman som bor på Visby och det jag ej visste om denne konstnär fick jag lära mig sommaren 2007 då han lämnade in mycket till mig. Jag blev litet förvånad över att ej hans målningar rönte mera intresse i Borås. Men förmodligen var priserna för högt satta av samlaren.

Lars Norrman f.1915- 1979.
Finns repr.i NY-Tessin Paris.
och på många museer i landet.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress