7 september 2010

Kvalitetsbegreppet

Allmänt

I dagens konst där snabba trender tycks avlösa varandra är det kanske svårare än någonsin att förstå vad snobbarna menar med kvalitet?
Därför ställde tidningen konstperspektiv frågan till några konstkännare runt om i landet.Svaren gick i en viss riktning och där det menas att det först är eftervärlden som slutligen kan fälla det slutliga avgörandet. Möjligen kan uttrycket äkthet vara en gemensam nämnare hos konst
folket i landet? Och naturligtvis hos betraktaren ute i våra utställningslokaler.

Här några svar av konstkännare.
Proffessor Folke Edwards säger: Kvalitet har ett konstverk om det stegrar livskänslan.om det fördjupar min upplevelse när jag tittar på det.Min upplevelse av livet,mig själv och min verklighet.

Cecilia Stam på SvD säger:Det är något lurt med frågan, med själva ordet. För är det meningen att ett utvalt antal personer i konstlivet skall ge universell hjälp på vad som är bra och dåligt? Och i så fall i vilket syfte att hjälpa konsten framåt?Det finns mängder av ny konst som jag ej vill eller kan greppa på det sättet,,,så jag avstår med dessa orden.

Peter Dah, Stockholm; Alla försök att generellt tala om på vad man kan se att en målning är bra eller dåligt blir i bästa fall svävande, i sämsta fall konst och livsfientlig akademism av värsta slag.

Slutligen kritikern Leif Nylén DN : Jag prövar ordet kvalite i min tanke,det har en främmande smak.Nej det är något fel med ordet och dess betydelse. Jag tycker det är bättre att hålla sig till ord som mening,erfarenhet,stil..uttryck,orginell.

Min egen uppfattning är att jag har alltid tyckt att det där ordet kommer från snobbarna inom skrået.Och att detta med kvalité bestäms av kapitalintressen vilket konsthandeln och museerna många inköp har visat.Men hur djupt denna konstsyn sträcker sig kan bara historien på låt oss säga 100 år avslöja. Jag delar således Peter Dahls syn på ämnet fullt ut...."alltsamman blir i bästa fall svävande och i sämsta fall livsfientlig akademism av värsta slag".
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress