27 mars 2010

Kulturstad?

Allmänt

Göteborg som kulturstad är inget vidare. Det är som en konstnär sa en gång: "Göteborg som konststad är som Göteborgsposten, det är som att det dras ett tjockt töcken av dimma över mig".

Det är svårt att veta varför, men troligtvis är det fel människor som styr Göteborgs kommun och har hand om den viktiga frågan som ändå kultur är. Som konstnär får man inget stöd. Då får man vända sig till privata krafter, som kan låna ut en lokal eller hjälpa till med en utställning.

Under den tid jag bodde i Götborg, började jag därför vända mig mycket till konstföreningar för att kunna sälja mina saker. Konstföreningarna har betytt oerhört mycket för mig fram till 1990-talet. Till en konstförening kunde jag komma med mina målningar och visa dem för en dess styrelse - och fick då i regel även en utställning på företaget. Jag sålde till företag som exempelvis Ericsson Telefon, Saab, Volvo och Svenska kullagerfabriken. På dessa företags kontor kan man troligtvis hitta målningar av Harry Ericson.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress