27 februari 2010

Gula blommor

Mitt måleri

                  
                  Harry Ericson      Oljemålning

Till en början, i mina tidiga målningar, målade jag med den färg som fanns tillgänglig. Och det hände att jag på en pannå hade oljefärg och litet lack för att dryga ut oljefärgen. Vid ett tillfälle gjorde jag en stor tavla med Gula Blommor och den såldes därefter. Efter något år kom köparen tillbaka och visar tavlan, och undrar vad som skett? Jag märker då att orsaken till att färgen lossnat var lacken jag blandat i oljefärgen. Dessutom hade de gula blommorna blivit gråaktiga, den starka gula nyansen hade bara försvunnit.
 
Detta berodde på att tavlan hängt i starkt solljus och att färgen jag använde i början inte var organisk. Då beslutase jag mig för att i fortsättningen bara hålla mig till Beckers och Van Goghs färgtuber. Därefter har ingenting hänt med färgens fäste på duken, ej heller har den lossnat från duken vid något tillfälle.
 
Kan även säga att köparen fick sin tavla iordningställd med äkta oljefärg och för samma pris.
Sedan, det har nu gått 23 år har ingenting förändrats trots ett visst solljus sommartid.

Oljemålningen övanför är målad nu i höstas, och givetvis med organiska oljefärger som tål solljus. De blommor som syns på den skall förbli gula. Jag har gjort många målningar föreställande gula blommor, alla i olika form och med olika kompositioner och bakgrund.

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress