30 december 2010

Januari

Allmänt

Bruno Liljefors    Akvarell

 

Året som gått:

En liten tillbakablick av vad som varit det gångna året. Först ut var tungviktaren Bruno Liljefors och min läromästare Norrköpingskonstnären Albert Sjöström. Denne Liljefors som jag som grabb först läste om i skolböckerna,och sedemera kunde låna böcker om på biblioteken. Jag beundrade hans djurmålningar mycket men som numera är mera avvägt eftersom jag har andra målare som jag tagit till mig senare i livet.

Albert Sjöström, som gav lektioner när jag var tonåring och alltid ställde upp och gav goda råd. Som den gången jag besöker honom med en pastell en driven konstnär gjort till mig och visar upp denna, och Sjöström tyckte att min akvarell var bättre än den drivna konstnärens. Denna glädje bar jag med mig mycket länge.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress